Geschiedenis

Thorbeckeweg: een stukje geschiedenis

De Thorbeckeweg – N516 is de op één na drukste weg in de Zaanstreek (na de A8) en wordt de komende jaren alleen maar drukker. De noodzaak om de doorstroming te verbeteren, is duidelijk. Maar wat weten we eigenlijk over de geschiedenis van de Thorbeckeweg – N516? We gingen op onderzoek uit en vonden een aantal interessante wetenswaardigheden.

  • De Thorbeckeweg blijkt het oudste gedeelte van de weg N516.

  • Vlakbij de Thorbeckeweg ligt de wijk de Vijfhoek en zuidelijker het Vijfhoekpark. Deze wijk werd eind jaren ’50 aangelegd en het park iets later in 1962. De naam voor zowel het park als de wijk is ontleend aan het weiland de Vijfhoek, waarop een deel van de wijk is gebouwd.

  • De A8, tussen de Coentunnel en de Thorbeckeweg, werd op 21 juni 1966 samen met de Coentunnel feestelijk geopend. Voor zover bekend, is de Thorbeckeweg op dezelfde datum geopend en had deze meteen vanaf het begin al 2x2 rijstroken.

  • Pas tussen 1988 en 1993 - exacte data ontbreken tot nu toe - werd de Kolkweg aangelegd naar Oostzaan en een aantakking op de Velengde Stellingweg (S118) naar Amsterdam-Noord.

  • Lange tijd was de Thorbeckeweg in beheer en onderhoud bij lagere overheden. Op 1 januari 1993 werd de weg overgedragen aan de provincie Noord-Holland, die daarmee sinds die datum zorgdraagt voor het beheer en onderhoud. Het kreeg daarmee ook het wegnummer N516 toebedeeld. In 2009 ging de gemeente Zaanstad aan de slag met een verlenging van de Thorbeckeweg tussen S152 en de Hoofdtocht bij Overtoom. Hierdoor werd het onderhoud van het wegvak tussen de Wibautstraat en de Hoofdtocht de verantwoordelijkheid van de gemeente Zaanstad.

  • Uit dezelfde tijd stamt de aanleg van de J.M. den Uylweg, inclusief de Den Uylbrug, twee keer één rijstrook en een fietspad, en een doorvaartopening met een breedte van 17 meter. Hierdoor verbeterde de bereikbaarheid van de wijken ten westen van de Zaan vanuit de A8 sterk.

  • Al na enkele jaren bleek dat de brug (vernoemd naar Joop den Uyl, minister-president uit de twintigste eeuw) te smal was voor het snel toenemende verkeer. De brug werd in 2012 verbreed door het fietspad naar een naastgelegen nieuwe brug te verplaatsen, en het dek voor het autoverkeer naar twee keer twee rijstroken uit te breiden.

  • In 2014 werd de N516 ten westen van de Wibautstraat genummerd als S150 op de bewegwijzering. De N516 ten westen van de Wibautstraat bestaat daarmee dus niet meer, enkel op de hectometerpaaltjes ten oosten van de Wibautstraat.

  • Op de plek van busbrug De Vlinder lag tot 2003 een voetgangersbrug, de zogenoemde ‘Kippenbrug’. Deze brug werd vervangen ten behoeve van de busverbinding en is getransformeerd tot Vlinderbrug.

Deze foto is gemaakt in 1962 bij de aanleg van het Vijfhoekpark.

Hoog contrastToegankelijkheidsverklaring