Wat gaan we doen?
Het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg - N516 is één van de maatregelen van de Corridorstudie Amsterdam Hoorn (CAH) die is gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid ten noorden van Amsterdam.
De verkeerssituatie is momenteel niet goed. Dagelijks staan er files, de doorstroming van het openbaar vervoer is stroef en het fietsverkeer onveilig. De komende jaren groeit het aantal auto’s van ongeveer 48.000 naar 62.000 per dag in 2030. De verkeersdrukte neemt ook toe door de aanleg van nieuwe woonwijken in de omgeving, zoals het Hembrugterrein en MAAK. Zaanstad. Daarnaast neemt de werkgelegenheid toe op bestaande en nieuwe bedrijventerreinen langs het Noordzeekanaal.
Onderstaande animatievideo laat zien hoe het project wordt aangepakt en welke maatregelen nodig zijn. Klik hier voor een overzicht van de maatregelen.
Aangepaste snelheid
Als straks de Thorbeckeweg - N516 is aangepast, geldt een andere maximale snelheid. Tussen de afrit van de A8 en de Den Uijlbrug wordt de snelheid omlaag gebracht van 80 naar 70 kilometer per uur. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en draagt bij aan een betere luchtkwaliteit.
Projectaanpak
Voor de aanpak van de verkeersdrukte op de Thorbeckeweg - N516 om de doorstroming te verbeteren zijn diverse maatregelen nodig.
1A: Een ongelijkvloerse kruising (onderdoorgang) bij de Vijfhoek, waarbij het verkeer op de Thorbeckeweg - N516 onder het verkeer van de Wibautstraat door gaat.
1B: Door het verplaatsen van het huidige Shelltankstation krijgt het Vijfhoekpark een nieuwe parkentree.
2: Verbreding bestaande fietstunnel Zuiddijk
3: Duiker Braak – Zuidervaart. De waterkwaliteit wordt verbeterd in het door vervanging van verschillende duikers (waterdoorgang) en het maken van watergangen en wateroppervlak.
4: Op verschillende plekken in het projectgebied worden bomen verwijderd en opnieuw geplant.
5A: Het Shell-tankstation, bij de kruising Vijfhoek, wordt in 2024 verplaatst naar een andere plek langs de Thorbeckeweg - N516, waar ze in de jaren zeventig ook al zat.
5B: Voetgangersbrug Vijfhoekpark - Shell
6: Het verplaatsen van de aansluiting van de Westkolkdijk op de N516 naar een locatie vlakbij de Vlinderbrug. Hier kan het verkeer van de Achtersluispolder in de richting van de A8 en in de richting van Zaandam rijden. De nieuwe aansluiting vervangt de bestaande route over de Westkolkdijk die afgesloten wordt.
7: Het T-kruispunt Noorder IJ- en Zeedijk – Sluispolderweg wordt opnieuw ingericht tot een kruispunt met verkeerslichten, dat voorziet in de verkeersuitwisseling tussen de Noorder IJ- en Zeedijk en de Sluispolderweg. Daarnaast zorgt het kruispunt voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein en het busstation voor bussen vanaf de Oostzanerdijk en andersom.
8: Bij bedrijventerrein Ambacht wordt de Westkolkdijk afgesloten. De opstelruimte voor het verkeer naar de Coentunnel en de Verlengde Stellingweg wordt daarmee langer. Hierdoor verbetert de doorstroming en hoeft het verkeer minder in- en uit te voegen. Fietsers en voetgangers van en naar bedrijventerrein Ambacht steken via een nieuwe fietsbrug over, waardoor het voor hen veiliger wordt.
9: Fietsbrug Kerkstraat - Ambacht
10: Bij de op- en afritten van de A8 worden rijstroken toegevoegd, waardoor er een betere doorstroming op de kruispunten is en de files afnemen. Fietsers en voetgangers steken de Verlengde Stellingweg via een nieuwe fietstunnel over. Hierdoor wordt de oversteek voor hen veiliger en sneller.
11: Fietstunnel Skoon
12: Het Esso-tankstation aan de Westkolkdijk gaat weg en de bodem wordt gesaneerd.
De gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland willen de verkeersdruk in Zaandam Zuid aanpakken. De betrokken partijen zijn op zoek naar maatregelen voor een betere doorstroming van het verkeer in Zaandam Zuid, betere fietsverbindingen en een versnelling van het openbaar vervoer. De verbeteringen hebben een positief effect op de hele regio.