Nieuwsberichten

Het laatste nieuws over de Thorbeckeweg

Interview met René Commandeur over veiligheid op de weg

Gepubliceerd op 17 juni 2025
Afbeelding

Veiligheid voorop!

Bij wegwerkzaamheden wordt er vlak langs de weg gewerkt. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren wanneer weggebruikers zich niet aan de regels of de snelheid houden. Om ongelukken te voorkomen, willen we extra aandacht vragen voor het onderwerp veiligheid. Bij Boskalis staat veiligheid op nummer één. Daarom worden er af en toe zogenaamde ‘frietmomenten’ gehouden om met elkaar de veiligheid op de werkvloer te bespreken. Medewerkers van Boskalis voelen zich onveilig door het gedrag van verkeersdeelnemers, blijkt uit deze sessies. We spreken René Commandeur, hoofduitvoerder bij Boskalis, over dit initiatief.

Wat is een frietmoment en waarom is dit in het leven geroepen?

Veiligheid is een topprioriteit bij Boskalis. Op het hoogste niveau worden hier heldere afspraken over gemaakt. De frietmomenten worden georganiseerd om juist de jongens op de werkvloer aan het woord te laten. Tijdens deze bijeenkomsten krijgen werknemers de kans om te vertellen wat zij meemaken op het gebied van veiligheid tijdens het werk en hoe zij denken dat het beter kan. Het wordt ‘frietmoment’ genoemd omdat er tijdens de bijeenkomst een frietkar aanwezig is. Zo wordt het nuttige met het aangename verenigd en kan iedereen een frietje halen. De frietmomenten worden erg positief ontvangen door de medewerkers. Het is een moment voor hen om inzichten te delen, eventuele zorgen te uiten en samen te werken aan een veilige werkomgeving.

Wie nemen er deel aan zo’n bijeenkomst?

De bijeenkomst is vooral bedoeld voor de jongens die buiten op verschillende onderdelen van het project werken. Maar er worden ook werknemers van kantoor en teamleden van AVANT uitgenodigd. Zo ontstaat er interactie tussen de mensen op de werkvloer en van kantoor. In meerdere groepen van ongeveer 15 personen krijgen de aanwezigen een presentatie met ruimte voor eigen inbreng. Ervoor of erna is er tijd om een frietje te halen.

Wat wordt er zoal besproken tijdens het frietmoment?

We beginnen met een presentatie waarin we weer even aanstippen wat de waarden en regels zijn op het gebied van veiligheid bij Boskalis. Denk hierbij aan: “Ik neem maatregelen bij onveilige activiteiten, zo nodig onderbreek ik de werkzaamheden.” Of bijvoorbeeld: “Vraag een werkvergunning aan voor werkzaamheden met een bijzonder gevaar.” Vervolgens bespreken we de terugkoppeling van het vorige frietmoment en kijken we naar meldingen die zijn gedaan door werknemers in onze Boskalis Veilig Werken app. We bespreken ook wie de Bhv’ers (bedrijfshulpverleners) zijn op het project, waar de EHBO-koffers en de AED te vinden zijn.

Een belangrijk onderdeel is de inbreng op de werkvloer. Hier krijgen mensen de ruimte om persoonlijke ervaringen te delen over onveilige situaties maar ook om ideeën in te brengen over hoe het beter kan. Op andere projecten van Boskalis door heel Nederland wordt deze inbreng ook verzameld. De belangrijkste dingen worden tijdens het frietmoment nog een keer herhaald. Zo kan iedereen leren van elkaar, ook van andere projecten, en blijven we allemaal scherp.

Is er al iets gedaan met deze input?

Zeker, we nemen het erg serieus. Sommige dingen kunnen we direct oplossen, andere dingen kosten even tijd, maar er zijn ook zaken die niet opgelost kunnen worden. Denk daarbij aan een aanvraag voor een drempel om de snelheid te verlagen. Een drempel kun je niet zomaar overal plaatsen. Op sommige plekken zorgt het juist voor meer onveiligheid doordat het verkeer ineens hard moet remmen. Een aantal voorbeelden van de actiepunten van vorige bijeenkomst waar nu al wat mee gedaan is:

  • Er worden flyers uitgedeeld bij Albert Heijn en andere partijen met veel transport, om onder de aandacht te brengen dat het belangrijk is om je aan de snelheid te houden.
  • Er zijn borden geplaatst met 'Mijn vader werkt hier’, om mensen ervan bewust te maken dat de jongens die aan het werk zijn ook weer graag veilig thuis komen.
  • Er worden zichtschermen geplaatst rond de werkzaamheden voor de DDI. Dit werkt als scheiding tussen de werkzaamheden en het verkeer en vergroot het gevoel van veiligheid. Wanneer grote voertuigen dicht langs iemand rijden, word je door de luchtdruk als het ware naar het verkeer gezogen. Deze schermen verminderen de zuigende werking van passerend vrachtverkeer.

Verder waren er nog ideeën om mobiele snelheidscamera's toe te voegen en de politie meer zichtbaar aanwezig te laten zijn in het gebied. Daar wordt aan gewerkt.

Wat het werk het meest gevaarlijk maakt, is het verkeer in de omgeving. Het passerende verkeer, voetgangers die zomaar oversteken, fietsers die door afzettingen heen rijden. We proberen zo veilig mogelijk te werken en alle werkzaamheden en omleidingen duidelijk aan te geven, maar mensen zijn soms net als water en kiezen toch de kortste weg.


Heb je nog tips voor lezers van de nieuwsbrief?

Ik zeg altijd: werk veilig of werk niet. En dat geldt ook voor beweging in het verkeer. Doe iets niet als het niet veilig kan. Denk om je eigen veiligheid en die van een ander. We willen allemaal weer (met ons gezin) vanavond aan tafel zitten.


Meer nieuws:

Hoog contrastToegankelijkheidsverklaring