Het laatste nieuws over de Thorbeckeweg
'Betere doorstroming van het verkeer en veiliger oversteken voor fietsers en voetgangers'
Het definitieve ontwerp van de Thorbeckeweg-N516 is klaar. De aanpak van de Thorbeckeweg zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer, het openbaar vervoer en een betere bereikbaarheid. Er komen veilige oversteekmogelijkheden voor fietsers en voetgangers. Ook komt er meer groen in de omgeving van de weg. De werkzaamheden starten binnenkort en zijn naar verwachting in 2027 klaar.
Het parkeerterrein van Sportpark Poelenburg is klaar. Gisteren kwamen de bestuurders van de betrokken partners bij elkaar om stil te staan bij het definitief ontwerp van de Thorbeckeweg-N516. Ook hebben zij het eerste groen aangeplant op het parkeerterrein. Het project Thorbeckeweg-N516 is een gezamenlijk project van de gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.
De veiligheid en bereikbaarheid voor fietsers heeft in het definitieve ontwerp een belangrijke plaats gekregen. De fietstunnel Zuiddijk wordt vernieuwd. Er komt een 150 meter lange fiets- en voetgangersbrug bij de Ambacht. Straks kun je vanuit Oostzaan en Amsterdam door de fietstunnel Skoon onder de Verlengde Stellingweg doorfietsen. “Wij zijn blij om te zien dat er met zorg is nagedacht over de doorstroming vanuit Oostzaan in alle richtingen en voor al het verkeer. De verkeerssituaties worden veiliger en overzichtelijker, niet alleen voor het autoverkeer, maar vooral ook voor fietsers. Dit is in het steeds drukker wordende verkeer absolute winst”, licht Stijn Nijssen toe, wethouder Mobiliteit gemeente Oostzaan.
Het nieuwe parkeerterrein bij het Sportpark Poelenburg wordt nu zand weggereden om een nieuwe aansluiting op de weg te maken naast busstation de Vlinder. Bij de Zuiddijk wordt gewerkt aan het verlengen van de fietstunnel. We maken de Thorbeckeweg-N516 daar breder voor de komst van de Gé Frankentunnel (Thorbeckeweg- Wibautstraat). Om de tunnel te kunnen bouwen gebruikt aannemer Boskalis Nederland een divergerende diamantaansluiting – Diverging Diamond Interchange (DDI) – om het verkeer om de werkzaamheden heen te laten rijden. Dat betekent vanaf half juli 2025 tot eind 2026 het wegverkeer een stukje via de andere weghelft rijdt voor de bouw van de tunnel.
“Het gebruik van de DDI is bijzonder in infraprojecten: dit is pas het derde project in Nederland dat gebruik maakt van deze innovatieve wegfasering”, aldus Arno Van Schaik van Boskalis Nederland. “Het zal even wennen zijn voor de weggebruiker. Maar we kunnen het meeste werk uitvoeren zonder het verkeer stil te leggen of voor veel overlast te zorgen.” In aanloop naar de nieuwe verkeerssituatie in juli voert Boskalis voorbereidende werkzaamheden uit op het kruispunt. Ook kunnen mensen via een simulator ervaren hoe het is om door de DDI te rijden en is er een filmpje.
Voor de omgeving zal de aanpak van de Thorbeckeweg-N516 soms om aanpassing vragen. De omleidingen en afsluitingen vragen soms om een andere route of vervoersmiddel. “Helaas is het onvermijdelijk dat werken aan de weg ook zorgt voor hinder voor het verkeer. We proberen de overlast voor de omgeving zo beperkt mogelijk te houden maar mensen zullen er wel wat van merken. We bouwen op een postzegel en daarom staan we in nauw contact met de omgeving”, zegt projectmanager Adrie van Hoekelen.