Het laatste nieuws over de Thorbeckeweg
Vandaag spreken wij Kevin van Daatselaar, verkeersmanager bij Traffic & More. Traffic & More is een verkeerstechnisch bureau, verantwoordelijk voor het ontwerp van de DDI, de Diverging Diamond Interchange.
Nederlandse vertaling: Divergerende diamantaansluiting. Dit is een innovatieve manier om met de verkeersstromen om te gaan tijdens de werkzaamheden aan de Thorbeckeweg.
De DDI is een tijdelijke verkeersmaatregel, die ter hoogte van het kruispunt met het oude Shell tankstation / Vijfhoekpark richting de Den Uylbrug (en vice versa) wordt aangelegd. Het verkeer kan zo doorrijden, terwijl de Gé Frankentunnel wordt aangelegd. Het is een unieke aanpak waarbij gekozen wordt om de rijbanen te verleggen in tegengestelde richting, wat een gevoel van spookrijden zou kunnen geven. Maar natuurlijk wordt er juist gelet op veiligheid en duidelijkheid voor de weggebruikers en zorgt de DDI voor een goede doorstroom van het verkeer.
De DDI is zo’n twintig jaar geleden voor het eerst toegepast in Amerika. Zo’n 15 jaar geleden heeft Frankrijk als eerste Europese land een DDI geïntroduceerd en ondertussen heeft ook het Verenigd Koninkrijk ervaring met het inzetten van DDI’s.
In Nederland wordt het de derde keer dat de DDI als tijdelijke verkeersmaatregel wordt aangelegd. De eerste DDI is in Leiden aangelegd en ten tijde van het verschijnen van dit artikel is er een DDI op de A9, ter hoogte van Amstelveen. Al deze drie DDI’s zijn door Traffic & More ontworpen.
Eén van de eisen die de opdrachtgever van het project aan ons heeft gesteld, is dat het verkeer op Thorbeckeweg-N516 altijd doorgang moet hebben in oost-west en west-oost richting. Dit behalve een aantal toegestane weekendafsluitingen. Er zijn voor deze omleiding tijdens de aanbestedingsfase diverse opties onderzocht, zoals een bypass of een kruising. Bij alle opties is onder andere gekeken naar veiligheid, voldoende doorstroming van het verkeer (het verkeer mag zo weinig mogelijk last hebben van de omleiding) en of er voldoende ruimte is om de bouwwerkzaamheden uit te voeren. Uiteindelijk is voor de DDI gekozen, omdat naast de veiligheid en voldoende ruimte voor de bouwwerkzaamheden, deze optie het verkeer het minste hindert.
In eerste instantie was er een klein schrikeffect, omdat het een maatregel is die anders is dan normaal. Door de verkeersmaatregel goed te onderbouwen, veiligheidsaudits te houden en zelfs een human factor simulatie in te zetten, is het gelukt om akkoord te krijgen van zowel wegbeheer als de vier opdrachtgevers: Gemeente Zaanstad, Gemeente Oostzaan, Provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam.
Daarnaast heeft Traffic & More de aanleg van de DDI’s in Leiden en Amstelveen ook begeleid en de inzichten die daaruit zijn gekomen nemen ze mee tijdens de implementatie van deze DDI.
Ja, het is een simulatie van de verkeerssituatie. We bootsen de werkelijkheid na om zo te kunnen testen hoe mensen erop reageren. We hebben deze simulator onder andere ingezet bij vrachtwagenchauffeurs en anderen die veelvuldig van de Thorbeckeweg gebruikmaken. Bij deze human factor analyse was ook een verkeerspsycholoog aanwezig die het effect van het gevoel tegen het verkeer in te rijden, onderzocht. In eerste instantie is het even wennen omdat je het gevoel hebt aan de verkeerde kant te rijden. Dit is gelukkig van korte duur.
De werkzaamheden zijn al begonnen in week 4 van 2025. Dit betroffen de voorbereidende werkzaamheden. Maandag 21 juli 2025 zal de DDI opengaan en kan het autoverkeer hier gebruik van maken. De DDI zal tot november 2026 als tijdelijke maatregel in gebruik blijven.
Door deze maatregel ontstaat er een middeneiland waar diverse werkzaamheden uitgevoerd zullen worden als voorbereiding op de aanpak van de Thorbeckeweg. Deze werkzaamheden zullen bestaan uit onder andere het verwijderen van de oude asfaltlaag, kabels en leidingen. Tevens worden er damwanden geplaatst, waarna een start gemaakt kan worden met de Gé Frankentunnel. Als laatste zal dan de uiteindelijke tunnelbak opengaan en wordt de kruising met de Wibautstraat aangepakt. Het middeneiland, of de bouwkuip, wordt met geluids- en zichtschermen afgeschermd van het verkeer. Dit moet ertoe leiden dat het autoverkeer niet wordt afgeleid.
Er zullen diverse weekendafsluitingen zijn van (gedeelten van) de Thorbeckeweg. Hierbij zullen de oost-west verbindingen (Thorbeckeweg – A8 en vice versa) te allen tijde bereikbaar zijn voor het autoverkeer.
Tijdens de DDI zullen diverse verbindingen tussen de Wibautstraat en Thorbeckeweg niet bereikbaar zijn. De oost-west verbinding (Thorbeckeweg richting A8 en vice versa) blijft te allen tijde open.
De verbinding Wibautstraat zuid richting de Den Uylbrug blijft open en de verbinding Wibautstraat noord richting A8 blijft open.
Tijdelijk afgesloten worden:
Via wegmarkeringen, bebording en Geofencing (automatische aanpassing op navigatiesystemen) wordt het autoverkeer op de hoogte gehouden.
Omwonenden worden op de hoogte gehouden via de website www.thorbeckeweg.nl, een nieuwsbrief (mits zij zich hiervoor op de website hebben ingeschreven) en via een bewonersbrief.
Er komt een voetgangersbrug over de DDI en bouwkuip ter hoogte van de kruising met de Wibautstraat.
Fietsers hebben een kleine omleiding: zij kunnen via de Zuiddijk rijden.