Eerste opbrengst tevredenheidsmetingen
Bij de uitvoering van het project wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de omgeving. Daarom voeren we ieder kwartaal een tevredenheidsonderzoek uit. In dit onderzoek kunt u aangeven wat uw ervaring is met de communicatie, veiligheid, leefbaarheid, doorstroming en bereikbaarheid. De resultaten worden gebruikt om de hinder waar mogelijk nog verder te beperken.
Het onderzoek kan nog worden ingevuld door op deze link te klikken.
Interview Alexander Beukers
We spraken onlangs met Alexander Beukers over zijn rol als assetmanager voor grote infrastructuurprojecten bij het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg-N516. Alexander is inmiddels anderhalf jaar actief betrokken bij het project en hij is de onmisbare schakel tussen het projectteam en de ongeveer twintig beheerders van de Gemeente Zaanstad.
Alexander begeleidt namens de beheerders het proces van het formuleren van eisen tot aan de toetsing van het ontwerp. Hij begeleidt eventuele wijzigingen tijdens de uitvoering en wanneer de werkzaamheden van de aannemer klaar zijn (de oplevering), draagt hij zorg voor een goede overdracht naar de beheerorganisatie.
Onze vakjargon
Vakjar…? Wat? Dat is misschien het eerste wat je denkt bij de titel van dit bericht.
Vakjargon of vaktaal is een groepstaal binnen een bepaald vak of beroep. Het wordt gebruikt om met vaste termen bij te dragen aan heldere en duidelijke communicatie tussen vakgenoten, overheden en overige organisaties. Als iedereen dezelfde termen gebruikt, voorkomt dit verwarring en misverstanden in de communicatie en het werk. We gaan jullie in de nieuwsbrief meenemen in onze vaktaal en steeds een aantal termen uitleggen.
Werkzaamheden september
Vanaf september starten de nieuwe werkzaamheden aan de Thorbeckeweg.
zuidzijde
Vanaf maandag 2 september starten de eerste grondwerkzaamheden aan de zuidzijde van de Thorbeckeweg-N516. De werkzaamheden vinden plaats aan de rand van het Vijfhoekpark, Sportpark Poelenburg en RWZI Zaandam. Deze werkzaamheden nemen meerdere weken in beslag.
Bomen maken plaats voor betere doorstroming
Om de maatregelen te kunnen uitvoeren die gaan zorgen voor een betere doorstroming op de Thorbeckeweg – N516, is het nodig om bomen weg te halen. Hiervoor zijn eerder twee kapvergunningen verleend. Helaas is gebleken dat er meer bomen moeten worden weggehaald, dan we eerst hadden voorzien.
Werkzaamheden juli
In juli zijn we ter hoogte van de Oostzanerdijk begonnen met grondwerkzaamheden en grondverbetering. We plaatsen een tijdelijke damwand om de grond voor te belasten. Dit betekent dat we de ondergrond stabiliseren voordat de bouw start. Voorbelasting voorkomt toekomstige verzakkingen en andere problemen.
Terrein oude Shell bijna klaar
Er wordt nog altijd hard gewerkt om het oude Shell-terrein functievrij te maken. Dit houdt in dat de oude heipalen worden verwijderd, die nodig waren voor de fundering van het voormalige Shell-station. Deze stap is noodzakelijk om te voorkomen dat de heipalen in de weg zitten voor de nieuw te bouwen onderdoorgang. Hiervoor wordt een bouwkuip gemaakt met een pompkelder en er komt een tijdelijke verkeerssituatie om de bouwkuip heen op deze plek.
(Voorbereidende) werkzaamheden
In de afgelopen periode zijn er veel, diverse werkzaamheden uitgevoerd voor het project. In dit artikel lees je welke ontwikkelingen er zijn en welke werkzaamheden er aan komen.
Afsluiting fietspad onderdoorgang A8
Op maandag 8 en dinsdag 9 april worden er bomen weggehaald langs de Oostzanerdijk. De werkzaamheden worden tussen 9.00 – 15.00 uur uitgevoerd om het fietsverkeer zo min mogelijk te hinderen. De bomen staan direct aan het fietspad ter hoogte van de fietsoversteek richting het fietstunneltje naar Oostzaan. Daarom wordt het fietspad, onder de A8 door, afgesloten. Fietsers tussen Zaandam en Oostzaan kunnen omfietsen via de omleidingsroute: Oostzanerdijk – Amsterdam-noord – Verlengde Stellingweg.
Opening nieuwe Shell
Langs de Thorbeckeweg (N516) in Zaandam is een gloednieuw Shell tankstation gebouwd aan de rand van het Vijfhoekpark. Op maandag 29 januari jl is vanaf 9.11 uur, om precies te zijn, het nieuwe Shell tankstation open gegaan. Dit is een belangrijke stap in de realisatie van de aanpak van de Thorbeckeweg – N516.
Sloop oude Shell
Op 5 februari zijn de werkzaamheden gestart om het oude Shell station op de hoek Thorbeckeweg – Wibautstraat (Vijfhoek) te slopen.
Eind januari werd het station omgeven door bouwhekken en volledig afgesloten van het stroomnet door Alliander. Bij de voorbereidingen van de sloop is een ecoloog betrokken geweest. Onder zijn toeziend oog zijn er vleermuisgaten in het shopgebouw aangebracht en heeft hij een laatste controle op de aanwezigheid van vleermuizen gedaan. Hieruit bleek dat de sloop mocht starten.
Voorbereidende werkzaamheden
Aannemer Boskalis werkt op dit moment aan diverse voorbereidende werkzaamheden zodat deze zomer gestart kan worden met de hoofdwerkzaamheden. Om welk voorbereidend werk het gaat, lees je hier. Waar nodig wordt de omgeving direct geïnformeerd.
Bomen Thorbeckeweg – N516 geplant
Groen is belangrijk voor de stad. Om het groen in de stad op peil te houden wil de gemeente voor iedere gekapte boom minimaal een nieuwe boom herplanten. In november is de, in groen gespecialiseerde, aannemer gestart met herplanten van bomen voor het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg – N516. Dit zijn in totaal 179 bomen.
Informatiebijeenkomsten bewoners en bedrijven
In februari is er een aantal informatiebijeenkomsten gepland. De eerste uitnodigingen hiervoor zijn inmiddels de deur uit. Tijdens deze bijeenkomsten willen wij de omgeving, bewoners en bedrijven graag bijpraten over de huidige ontwikkelingen op het project. Aannemer Boskalis is bezig met de planning, fasering en ontwerpen en daarom is het tijd om gezamenlijk onze omgeving en stakeholders te gaan informeren en deelgenoot te maken van wat er komende tijd gaat gebeuren.
Nieuw publieksinformatiepunt geplaatst
Deze week is het zover: het nieuwe publieksinformatiepunt is door de aannemer geplaatst op de parkeerplaats bij Vijfhoekpark, op een steenworp afstand van de projectlocatie van AVANT.
Twee ruime bouwketen worden de komende weken ingericht en aangekleed tot een toegankelijke plek waar iedereen binnen kan komen om meer te weten te komen over (de bouw van) het project.
In- en uitrit nieuwe Shell Thorbeckeweg - N516
Momenteel wordt er gewerkt aan het nieuw aan te leggen Shell tankstation langs de Thorbeckeweg – N516. De contouren van het nieuwe tankstation zijn al enige tijd zichtbaar. Eind november heeft aannemer Boskalis er voor gezorgd dat het tankstation straks ook goed bereikbaar is, zij hebben de in- en uitrit aangelegd. Dit werk heeft geen hinder opgeleverd aan het wegverkeer.
Boskalis plaatst bouwborden langs de Thorbeckeweg - N516
Dinsdagavond 21 november zijn er langs de Thorbeckeweg – N516 een vijftal bouwborden geplaatst door aannemer Boskalis. Deze bouwborden informeren de weggebruiker over het project Thorbeckeweg - N516. Dit is een belangrijke verkeersader voor grote woongebieden zoals Zaandam Zuid, Poelenburg en Zaandam Centrum en het verkeer van en naar bedrijventerreinen.
Stand van zaken kabels en leidingen
In de nieuwsbrief van juni hebben wij meer verteld over de planning en te verwachten hinder met betrekking tot het verleggen van de kabels en leidingen in de zuidelijke berm van de Thorbeckeweg – N516. We verleggen de kabels en leidingen om meer ruimte te maken voor het uitbreiden van de rijbanen op de Thorbeckeweg en de realisatie van de onderdoorgang op de kruising Vijfhoek.
Shell Thorbeckeweg krijgt vorm
Onlangs plaatste de Orkaan een artikel over de verplaatsing van het Shell tankstation langs de Thorbeckeweg - N516: 'De eerste contouren van het nieuwe tankstation zijn al zichtbaar. Shell moet naar deze plek verhuizen voordat de tunnel onder de Wibautstraat wordt aangelegd.' Met beeld van nu, maar ook met foto's uit het gemeentearchief.
Boskalis voert werk uit voor project Aanpak verkeersdruk Thorbeckeweg
Aannemersbedrijf Boskalis Nederland B.V neemt de uitvoering op zich voor het project Aanpak verkeersdruk Thorbeckeweg. Na een uitgebreid aanbestedingstraject is de uitvoering van het project gegund aan Boskalis. In het project wordt de verkeersdruk aangepakt, de doorstroming van het autoverkeer, het OV en de veiligheid voor fietsers wordt verbeterd.
Korte vooruitblik, wat gaat er na de zomer binnen ons project gebeuren
Nu het volop zomer is, breekt straks ook de vakantieperiode weer aan. Nog voordat iedereen gaat genieten van deze periode, selecteren wij de winnende aannemer die het (hoofd)werk gaat uitvoeren. Eind juli wordt bekend wie dit zal zijn. Na de zomer start de aannemer met de voorbereidingen om het werk daadwerkelijk buiten te kunnen beginnen.
Verleggen kabels en leidingen zuidelijke berm Thorbeckeweg - N516
In de nieuwsbrief van april informeerde wij u over de kabels en leidingen die moeten worden verlegd in de zuidelijke berm van de Thorbeckeweg – N516. Wij starten in de laatste week van juni met de werkzaamheden. Naar verwachting zijn de totale werkzaamheden in november 2023 gereed.
Hoe toetsen we of de toekomstige aannemer het juiste werk aflevert?
Na inschrijving volgt de opdrachtvestrekking en realisatie van het project. In de nieuwsbrief van april heeft Frank de Vos (manager projectbeheersing) een inkijk gegeven in hoe de projectorganisatie vorm en invulling geeft aan risicomanagement. Onze contractmanager Jaap Visser neemt u in deze nieuwsbrief verder mee in risicomanagement tijdens de uitvoering van het contract.
Vijfhoekpark
Het Vijfhoekpark is in de jaren zestig aangelegd als recreatiepark. Sinds enige tijd is het Vijfhoekpark meer een natuurpark geworden. Het park bevindt zich tussen de Thorbeckeweg- N516, sportpark Poelenburg, de Noorder IJ- en Zeedijk en de Wibautstraat. Binnen het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg worden verschillende maatregelen meegenomen om de kwaliteit van het park te verbeteren.
Herplant bomen buiten de grenzen van het project
Om de maatregelen te kunnen uitvoeren die gaan zorgen voor een betere doorstroming op de Thorbeckeweg – N516, is het nodig bomen weg te halen. In totaal 574. Het afgelopen jaar zijn er al bomen gekapt om plaats te maken voor de voorbereidende werkzaamheden. Om het groen op pijl te houden dient er voor iedere gekapte boom een nieuwe boom herplant te worden. Dit lukt jammer genoeg niet voor alle bomen binnen de grenzen van het project, omdat daarvoor straks te weinig ruimte is. Ruim 180 bomen krijgen daarom een plek elders in Zaanstad.