Het laatste nieuws over de Thorbeckeweg
6 april 2023
Frank de Vos is werkzaam als manager projectbeheersing bij het project ‘Aanpak verkeersdruk Thorbeckeweg – N516’. Hij werkt als het ware op het snijvlak van technisch management, omgevingsmanagement en contractmanagement en zorgt daarbij voor de smeerolie. “Er is niks mooiers dan om straks over de Thorbeckeweg te rijden en tegen mijn kinderen te kunnen zeggen dat papa daaraan heeft meegewerkt. We maken hier samen echt een stukje geschiedenis.”
6 april 2023
De Thorbeckeweg – N516 is de op één na drukste weg in de Zaanstreek (na de A8) en wordt de komende jaren alleen maar drukker. De noodzaak om de doorstroming te verbeteren, is duidelijk. Maar wat weten we eigenlijk over de geschiedenis van de Thorbeckeweg – N516? We gingen op onderzoek uit en vonden een aantal interessante wetenswaardigheden. Benieuwd? Lees meer via onderstaande link.
6 april 2023
Eind mei wordt gestart met de boringen voor het verleggen van de kabels & leidingen langs de zuidelijke berm van de Thorbeckeweg – N516. De uitvoering van de boringen duurt ongeveer vier weken. Naar verwachting zijn de totale werkzaamheden in september 2023 afgerond.
28 maart 2023
Om de maatregelen te kunnen uitvoeren die gaan zorgen voor een betere doorstroming op de Thorbeckeweg – N516, is het nodig om bomen weg te halen. We vroegen omgevingsmanager Alexandra de Waard om uitleg over de bomenkap en het groen door haar enkele vragen voor te leggen.
16 februari 2023
Projectmanager Adrie van Hoekelen verwijst naar de maatregelen om de doorstroming op de Thorbeckeweg te verbeteren, als bouwen op een postzegel. “Het gaat namelijk om twee kilometer, waarop alles moet gebeuren. De uitdaging is om met de vier partners (Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en gemeenten Oostzaan en Zaanstad) met zo min mogelijk hinder te zorgen dat iedereen na afloop tevreden is met het eindresultaat.”
16 februari 2023
Afgelopen jaar zijn al verschillende werkzaamheden uitgevoerd, ter voorbereiding van de maatregelen om het verkeer beter te laten doorstromen op de Thorbeckeweg – N516. Ook dit jaar worden nog voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Klik op de link hieronder voor een overzicht van de werkzaamheden.
16 februari 2023
Om de doorstroming van het verkeer in Zaandam Zuid te verbeteren, wordt onder andere het Shell-benzinestation langs de Thorbeckeweg verplaatst. Aangezien daar vleermuizen verblijven, is voor hun een alternatief nodig. Daarom nemen we maatregelen in de vorm van het ophangen van vleermuiskasten. Onlangs zijn vier vleermuiskasten in het Vijfhoekpark opgehangen.
14 december 2022
De afgelopen maanden zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd op verschillende locaties. Het gaat bijvoorbeeld om het kappen van bomen, het aanbrengen van voorbelasting en het verleggen van kabels en leidingen. In 2023 worden op andere locaties meer voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Klink op onderstaande link voor een overzicht van wat er waar in 2022 is gebeurd, met foto’s.
14 december 2022
Elke maand kan iedereen die meer wil weten of vragen heeft over het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg binnenlopen op het projectbureau in Zaandam-Zuid. De afgelopen maanden bezochten meerdere geïnteresseerden het inloopspreekuur en stelden verschillende vragen. We hebben de meest gestelde vragen op een rijtje gezet.
14 december 2022
Basisschool De Hoeksteen in Krommenie (gemeente Zaanstad) heeft onlangs twee boomstammen gekregen. De Canadese populieren die zijn gekapt, stonden langs de Thorbeckeweg, ter hoogte van het Vijfhoekpark. De kap was nodig om op die weg de maatregelen te kunnen uitvoeren, die zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.
12 oktober 2022
Hoe gaan we de verkeersdruk op de Thorbeckeweg in Zaanstad aanpakken? U kunt het zien en al uw vragen stellen tijdens het maandelijkse inloopspreekuur. Vanaf 20 oktober kunt u zich op donderdagmiddag tussen 15 en 16 uur laten informeren over de nieuwe situatie. Omgevingsmanager Alexandra de Waard geeft uitleg over de plannen en beantwoordt uw vragen.
12 oktober 2022
Wat is er te vertellen over de aanbestedingsfase van het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg die op dit moment bezig is? Hoe wordt de hoofdaannemer geselecteerd? En wat is de rol van een contractmanager hierbij? De afgelopen maanden is Jaap Visser samen met het projectteam vooral bezig geweest met het opstellen van de aanbestedingsstrategie en het voorbereiden van alle bijbehorende documenten. “Dat gaat vooral over het nadenken hoe we het project gaan inrichten en in de markt gaan zetten.'
12 oktober 2022
Een deel van de voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn om de doorstroming op de Thorbeckeweg aan te pakken, zijn bijna gereed. Het gaat onder andere om het aanbrengen van voorbelasting op verschillende locaties. “Dat doen we om verzakking van het terrein te voorkomen en het stabiel te maken”, aldus Dennis Brasser, technisch manager van het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg.
6 oktober 2022
Waarschijnlijk heeft u al gezien dat er werkzaamheden worden uitgevoerd op en rondom de Verlengde Stellingweg, in de buurt van bedrijventerrein Skoon. Het gaat hierbij om voorbereidende werkzaamheden die ruimte maken voor de toekomstige fietstunnel. Dit is één van de maatregelen om de verkeersdrukte op de Thorbeckeweg (N516) aan te pakken en de doorstroming van het verkeer te verbeteren.
20 september 2022
Om alle geplande werkzaamheden te kunnen doen, moeten in totaal 574 bomen worden gekapt. Voor de eerste 279 bomen is begin dit jaar al een kapvergunning verleend. Voor een deel van de 40 bomen in Amsterdam en Oostzaan is dat ook al gebeurd. Voor de overige 255 bomen heeft het college nu ook positief besloten over de kapvergunning.
13 september 2022
De aanpak van de verkeerdruk van de Thorbeckeweg is weer een stap dichterbij! Shell Nederland en de gemeente Zaanstad zijn het eens geworden over de verkoop én aankoop van een stuk grond, voor de verplaatsing van het Shell-station. De Thorbeckeweg (N516) wordt gereconstrueerd en hiervoor is de grond van het huidige Shell-station nodig. In 2024 wordt het benzinestation verplaatst naar een andere plek langs de Thorbeckeweg, waar ze in de jaren 70 ook al zaten.
15 augustus 2022
Een van de maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren, is een onderdoorgang bij kruising Wibautstraat – Thorbeckeweg. Via de onderdoorgang rijdt het verkeer dan op de Thorbeckeweg van oost naar west en andersom. Om de onderdoorgang te kunnen bouwen, moeten de kabels en leidingen die nu onder het kruispunt Wibautstraat – Thorbeckeweg liggen, worden verplaatst. Om dit te kunnen doen, is het nodig een deel van de Wibautstraat tijdelijk af te sluiten. Dit betekent dat auto’s en (brom)fietsers een andere route moeten kiezen. Voetgangers kunnen altijd langs de werkzaamheden. De bushalte aan de Wibautstraat wordt tijdelijk verplaatst tot voor de kruising met de Pieter Jelles Troelstralaan.
15 augustus 2022
Om de maatregelen, die zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, te kunnen uitvoeren is het nodig een aantal bomen langs de Thorbeckeweg te kappen. Het kappen gaat in verschillende fases, zodat niet alle bomen in één keer gekapt worden. In de eerste fase gaat het om 279 bomen en om 255 bomen in de tweede fase. In februari 2022 is de helft van de bomen van de eerste fase gekapt. Deze bomen stonden met name op de nieuwe plek van het Shell-station. De tweede helft van de bomen in de eerste fase worden vanaf 29 augustus gekapt.
15 augustus 2022
Sinds kort is Alexandra de Waard gestart als nieuwe omgevingsmanager van het project Aanpak verkeersdruk Thorbeckeweg. Zij volgt Ramon Kuipers op in dit project. Alexandra: ‘Als omgevingsmanager is het mijn taak om de buitenwereld te betrekken. Ik probeer in beeld te krijgen welke verschillende partijen in de omgeving betrokken zijn en wat ieders belangen zijn. Als projectteam houden we zoveel mogelijk rekening met deze belangen en mogelijke wensen.’
21 juli 2022
Een van de maatregelen om de verkeersdrukte aan te pakken is een onderdoorgang bij kruising Wibautstraat – Thorbeckeweg. Via de onderdoorgang rijdt het verkeer dan op de Thorbeckeweg van oost naar west en andersom. Om de onderdoorgang te kunnen bouwen, moeten de kabels en leidingen die nu onder het kruispunt Wibautstraat – Thorbeckeweg liggen, worden verplaatst. Om dit te kunnen doen, is het nodig een deel van de Wibautstraat tijdelijk af te sluiten. Van 22 augustus tot en met 4 september wordt de verkeerssituatie rond het kruispunt Wibautstraat - Thorbeckeweg tijdelijk anders. Klik op de link voor meer informatie over de tijdelijke verkeerssituatie.
2 juni 2022
De komende tijd voeren we voorbereidende werkzaamheden uit die nodig zijn om de doorstroming op de Thorbeckeweg aan te pakken. In deze nieuwsbrief leest u welke dat zijn en wat dit voor de omgeving betekent. Zo gaan we aan de slag met watergangen (slootjes) op het terrein van het nieuwe Shell-tankstation en het verleggen van kabels en leidingen bij de kruising Thorbeckeweg – Wibautstraat. Via onderstaande link treft u een overzicht van de werkzaamheden tot en met eind augustus. Daarbij geven we aan of de omgeving hier last van heeft en zo ja, hoeveel dat is.
2 juni 2022
De aanbesteding voor de hoofdaannemer voor de uitvoering van het project Aanpak Thorbeckeweg is op 20 mei 2022 gestart. Vanaf dat moment kunnen geïnteresseerde aannemers zich bij gemeente Zaanstad aanmelden om voor de opdracht in aanmerking te komen. Dit kan tot 23 juni 2022 en kunnen de aannemers doen via het platform TenderNed.nl.
15 februari 2022
Om ruimte te maken voor de maatregelen op de kruising Noorder IJ-Zeedijk/Sluispolderweg moet een waterleiding omgelegd worden. Van Baarsen Buisleidingen voert dit tussen 28 februari en 22 april overdag uit voor PWN. De werkzaamheden vinden overdag en doordeweeks plaats.
Klik op de link voor meer informatie en de planning en fasering
15 februari 2022
Vanaf 1 februari 2022 is Adrie van Hoekelen de nieuwe projectmanager van het projectteam.
Adrie heeft ruime ervaring met vergelijkbare projecten. Die ervaring komt ons (de partners, ondernemers en inwoners) goed van pas bij de complexe opgave waar het projectteam voor staat. Adrie gaat de komende jaren ervoor zorgen dat hij samen met het team en de projectpartners dit mooie project realiseert.
Het eerste aanspreekpunt voor bewoners en ondernemers blijft omgevingsmanager Ramon Kuipers.
10 februari 2022
De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de aanpak van de verkeersdrukte op de Thorbeckeweg starten binnenkort. Het gaat daarbij voornamelijk om het verleggen van kabels en leidingen en het bouwrijp maken van de nieuwe plek van het Shell-tankstation. Daarvoor moeten we bomen kappen. Omdat er geen bezwaren zijn ingediend, hebben we de kapvergunning verleend.
16 december 2021
Sinds kort heeft het project Thorbeckeweg een nieuwe omgevingsmanager: Ramon Kuipers. Ramon vindt het belangrijk om in goed contact te staan met alle partijen in de omgeving, van bewoners tot ondernemers. Want voordat de weggebruikers straks voordeel hebben van de maatregelen, kan de impact voor de omgeving tijdens de uitvoering van de plannen best groot zijn. Via onderstaande link stelt Ramon zich aan u voor.
6 december 2021
Om de doorstroming en veiligheid voor (vracht)auto’s, openbaar vervoer en fietsers op de Thorbeckeweg te verbeteren, zijn maatregelen nodig. Voor enkele maatregelen moeten delen van de deze weg een andere bestemming krijgen. De gemeenten Oostzaan en Zaanstad hebben voor die delen een apart bestemmingsplan gemaakt. Na een periode van inspraak heeft de Zaanse gemeenteraad op donderdag 25 november 2021 het bestemmingsplan van Zaanstad vastgesteld. De gemeenteraad van Oostzaan deed dat op maandag 29 november 2021. Daarmee zijn beide bestemmingsplannen vastgesteld en kunnen we de uitvoering van de maatregelen gaan voorbereiden.
27 mei 2021
Van 27 mei tot en met 7 juli kunnen inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden in Oostzaan en Zaanstad reageren op het ontwerpbestemmingsplan van het project Aanpak Verkeersdrukte Thorbeckeweg. Om de doorstroming en veiligheid voor (vracht)auto’s, openbaar vervoer en fietsers op deze weg te verbeteren, zijn maatregelen nodig. Voor enkele maatregelen moeten delen van de Thorbeckeweg een andere bestemming krijgen. De gemeente Oostzaan en Zaanstad hebben voor die delen een apart bestemmingsplan gemaakt.
9 april 2021
Op 7 april hebben de Vervoerregio Amsterdam, Provincie Noord-Holland en gemeenten Zaanstad en Oostzaan hun handtekening gezet onder een overeenkomst om het plan van het project Aanpak Thorbeckeweg (N516) uit te voeren. Met deze belangrijke mijlpaal komt de daadwerkelijke uitvoering van het project een stap dichterbij. Verschillende aanpassingen moeten zorgen voor een betere doorstroming en meer veiligheid op en rond de Thorbeckeweg voor (vracht)auto’s, openbaar vervoer en fietsers. Vanaf mei vindt de inspraak op het bestemmingsplan plaats en wordt gezocht naar een aannemer. Naar verwachting kan de schop in het tweede kwartaal van 2022 echt de grond in.
26 oktober 2020
De komende maanden wordt op meer dan 50 plaatsen gegraven. Leidingen en kabels worden in kaart gebracht en indien verlegd. Het kan zijn dat er daardoor tijdelijk een rijbaan of een gedeelte van het trottoir en fietspad is afgesloten. Naar verwachting gaat in 2022 de Thorbeckeweg echt op de schop.
1 oktober 2020
Hoe heeft het projectteam van de Thorbeckeweg met buurtbewoners en organisaties samengewerkt de afgelopen jaren. Na 14 klankbordgroepen, 10 begeleidingsgroepen, 14 inloopspreekuren en 2 inloopbijeenkomsten ontvingen we veel met name positieve reacties. Grootste zorgen waren veiligheid voor de fietser, bomen en groen en geluidsoverlast.
30 juni 2020
Voordat een omvangrijk project als dit kan starten, is het belangrijk zorgvuldig onderzoek te doen naar de impact op de natuur. Zowel archeologisch als ecologisch onderzoek vindt langs het hele traject plaats en enkele zijn inmiddels afgerond.
En wat nog loopt, tot het eind van de zomer, is een vleermuizenonderzoek. Hoe dat in zijn werk ziet u in de korte film hiernaast. Merel Kan neemt een kijkje achter de schermen en gaat op de stap met de onderzoeker.
27 februari 2020
Woensdagavond 26 februari tijdens een inloopavond werden de plannen en ontwerpen gepresenteerd voor de Thorbeckeweg. Deze plannen moeten de doorstroming van bij de Vijfhoek, bedrijventerrein de Ambacht en de Thorbeckeweg verbeteren voor zowel het openbaar vervoer, fietsverkeer en autoverkeer. Over de aanpak en de ontwerpen zelf komen weinig aanmerkingen. De zorgen zitten met name op het vlak van geluidsoverlast en schade door trillingen.
19 februari 2020
Hoe gaan we de verkeersdruk op de Thorbeckeweg in Zaandam Zuid aanpakken? U kunt het zien tijdens een inloopbijeenkomst op 26 februari in Wijkcentrum De Poelenburcht. Weerpad 1A, Zaandam. Van 17.00 tot 20.00 uur presenteren we de nieuwe situatie. U krijgt uitleg over de plannen en experts zijn aanwezig om uw vragen te beantwoorden.
7 november 2019
De planstudie en de voorkeursoplossing voor het verbeteren van de verkeersdruk op de Thorbeckeweg heeft zes weken ter inzage gelegen voor bewoners en andere belanghebbenden. In totaal zijn er 24 reacties binnengekomen die zijn opgenomen in een reactienota. De meeste reacties op de planstudie en het voorkeursoplossing zijn positief en geven geen aanleiding om de voorkeursoplossing aan te passen.
19 juli 2019
In de planstudie is het voorkeursalternatief uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp. Met het ontwerp wordt de verkeersdruk op de Thorbeckeweg aangepakt, het openbaar vervoer en het fietsverkeer verbeterd en de overlast van het verkeer voor omwonenden verminderd. In de planstudie worden de verschillende onderdelen van het ontwerp uitgebreid toegelicht.
3 juni 2019
Inwoners kunnen vanaf vandaag reageren op het voorkeursontwerp Aanpak Thorbeckeweg. De afgelopen periode is gewerkt aan een planstudie. In de planstudie is een voorlopige voorkeur voor een oplossing uitgewerkt tot een gedetailleerd ontwerp. Ook is de haalbaarheid en maakbaarheid van het voorkeursontwerp onderzocht en is gekeken naar luchtkwaliteit, geluid, flora & fauna en bodem. Omwonenden en belanghebbenden kunnen tot en met 19 juli 2019 reageren op het voorkeursontwerp. De reacties worden gebruikt om het ontwerp definitief te maken.
26 april 2019
Het plan voor het aanpakken van de verkeersdruk op de Thorbeckeweg is haalbaar en betaalbaar. Het college stemt in met dit plan en legt dit binnenkort voor aan de raad. Hiermee wordt de verkeersdruk aangepakt, het openbaar vervoer en het fietsverkeer verbeterd en de overlast voor omwonenden verminderd.
31 januari 2019
Woensdag 23 januari van 16.30 tot 20.00 uur vond de inloopbijeenkomst plaats van het project Aanpak Thorbeckeweg in Wijkcentrum De Poelenburcht. Hierbij is het voorkeursalternatief voor de aanpak van gepresenteerd en konden geïnteresseerden een blik werpen op de plannen. De bijeenkomst was drukbezocht met ongeveer 150 bezoekers.
16 januari 2019
De verkeersdrukte in Zaandam Zuid neemt de komende jaren fors toe. In juni 2018 zijn er drie mogelijke oplossingen gepresenteerd door de gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio om de verkeersdrukte aan te pakken.